FOLLOW ME

28 January 2010

Pengalaman Bersalin

terimbas kembali memori semasa bersalin kan syauqi dulu......harap utk anak ke-2 nie aku akan lebih bersedia utk hadapi saat yg paling adventure dlm hidup nie...antara hidup dan mati....nyawa umpama telur di hujung tanduk...
Rentetan Memori :
2 Hb Ogos 2008
10.00 malam : tengah tengok cerekarama tp tak igt cite per....baby dalam perut bergerak dengan aktif non stop...aku da mula pelik tp wat tk kisah sbb baby mmg slalu gerak pun tp kejap2 jerk...aku wat donno je sbb bile pkir nk bersalin rasa takut lak...
12.00 malam : aku terjaga dr tido,,,baby bergerak terlalu aktif...aku nampak perut aku naik turun berombak-ombak...tp tak sakit...cuma rasa tak selesa je la..aku da gelisah sbb mmg due date 2hb...aku dpt agak, aku nk beranaknya nie...tp abaikan dulu perasaan nie sbb takut nya pasal...mak suh tido depan tv jer...kang klu sakit org semua dengar...cuba tido balik...
2.00 pagi : dari pukul 12 tu aku tk leh tido pun....baby bergerak tk henti2..cam gelupur je dlm perut tu...aku da risau...abg tanya nk gi ke tak hospital....pas lama pkir panjang....aku pun decide nk pergi.....
3.00 pagi : baru pergi hospital...masih tak sakit lg...tggu prosedur...3.30 baru jumpa doktor...doktor check da 2cm...confirm nk beranak..
6.00 pagi : masuk wad...aku da mula rasa sakit...tp nyeri2 jer....abg suh semayang dulu...klu ikut hati aku tk mo semayang sbb da tk kyusuk nk semayang sbb da geletar2 lutut n perut tu terasa sakit...tp aku semayang gak sebab pkir manalah tau kut2 aku mati ke masa beranak...sekurang2nya sempat aku mintak ampun pada Allah...terima kasih abg sbb igtkan supaya kita jgn lupa beribadah walaupun tgh sakit...
7.00 pagi : abg bwk b'fast...kuewtiau n teh 'O' panas....teh panas sgt...aku tak leh telan...takut melecur lidah..nak makan kuewtiau pun tak lalu da...aku suap semulut jer...da rasa sakit sampai tak lalu makan....padahal lapar sgt....depan abg aku senyum2 n gelak2 tahan sakit sbb aku tgk muka dia pun cuak yg amat...aku wat camtu sbb nk hilangkan kerisauan abang...
tak tau pukul baper dah : aku bg handphone pd abang sbb kononnya hospital tk bg bwk telefon...wad tu pulak tak der jam....aku tggu abg tak dtg2....mmg da tak leh masuk wad...aku da sakit tahap cipan.....korang nak tau sakit camner...bg aku rasanya cam kena arus elektrik (aku pernah kena renjatan elektrik...silap tak mati jer)....rasa tarikan arus tu dr rahim ke pinggang...mmg sakit giler tk tertahan...da la aku sorg..suami tiada di sisi....da mula mengerang kesakitan tp masih cover gak la suara sbb ade orang kat sebelah katil....air mata da meleleh sndiri tanpa sedar...aku duk pkir bile la doktor nk dtg..aku da tk daya nk beranak nier....
akhirnya doktor dtg pecahkan air ketuban...n check da 4cm...nurse mintak kelengkapan baby n usung aku ke labour room...nurse duk tanya aku mane laki aku...aku mane la tau sbb aku dlm wad...aku pun tertanya2 mane laki aku tak sampai2....pastu 6 cm...aku tanya nurse lambat lg ke leh bersalin camni....dia kata lg 4 cm baru cukup 10 cm baru leh bersalin...setiap 1cm 1jam...giler lambatnya.....nasib baik 30 minit je aku da cukup 10 cm dan berjaya deliver baby ngan selamatnya.....pas baby kuar...mmg FUHHHH LEGAAAAA......kempis balik perut aku....hilang segala kesakitan.....yg seronoknya pas bersalin nurse tu letak baby yg baru pas kuar tu kat atas dada sambil baby mendakap tubuh kite...mmg rasa satu kenikmatan dan indahnya perasaan ketika tu....tp hampa sgt sbb abang tak ade di sisi masa bersalin dan tak dapat nak tgk betapa seksanya org nak beranak......
Perkara yang perlu aku pastikan aku lakukan bile nak bersalin nanti :

1) aku kena asingkan keperluan baby masa kat labour room....mmg khas nak bg kat nurse....dulu aku packing smua bende baby dlm satu beg....tup2 nurse mintak keperluan baby utk deliver masa aku tgh sakit tu...akhirnya ade mende tertinggal...minyak baby yg terpenting sekali..sbb tertinggal minyak baby dlm wad tu la...abg tk sempat tgk aku bersalin sbb bz cari minyak baby dlm beg....
2) pastikan bawak handphone....diaorang kat hospital mmg bagi guna h/phone sebenarnya..utk mudah kite contact sape2...aku hari tu diaorang suh call sendiri laki aku masa tgh sakit nk beranak.....
3) aku tak nak da tahan sakit sambil duk atas katil...kononnya takut baby terkeluar masa tgh jalan....sebaiknya masa sakit tu pusing2 katil sberapa yg boleh utk memudahkan bersalin...selain tu....kurang la skit rasa sakit berbanding duduk saja jer atas katil..lagi seksa...
4) sebelum masuk hospital baik korang makan dulu kenyang2...sebabnya prosedur nak masuk hospital tu lama gak...bile da makin lama makin sakit...korang tak lalu da nk makan....klu tak makan badan pun lemah dan tk bertenaga nk push baby.....
5) selepas bersalin jgn mengada-ngada nak berdiri lama2.....badan masih lemah lg....aku hari tu berdiri sekejap je ke tandas...nk cuti badan...pastu nak PITAM.....nasib baik laki aku duk papah masa tu.....klu tak terjelepuk ke lantai...tak tau kang jadi per pulak kat diri kite nie.....
6) tak tau dah per....wassalam...

0 komen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...